Carl Barks havde ingen erfaring i tegnefilm med sjove dyr, da han blev ansat hos Disney's i 1935. Han kom direkte fra et job, hvor han havde tegnet og skrevet for et mandeblad. Efter en kort indkøringsperiode i enkelte af afdelingerne blev han tildelt arbejdet med tegnefilm, indtil han endeligt forlod Disney's i 1942. I disse få år var Barks et værdifuldt aktiv for tegnefilmen. Han bidrog med et stort antal brilliante ideer - nogle blev brugt, andre ikke - men det er tydeligt at se af hans utallige skitser, at han var usædvanligt begavet. En medvirkende årsag til hans mange skitser kan findes i det faktum, at han - i større grad end andre tegnere - havde evnen til at fange en idé i de talrige storyboard- og brainstorming-møder og nedfælde den på papir i et rasende tempo.

Denne side viser kun en uhyre lille del af Barks' skitser for nogle af de tegnefilm, der rent faktisk nåede ud i biograferne (sat i kronologisk orden efter udgivelsesåret). I Tegnefilmene findes en oversigt over de film, hvor Barks var direkte involveret plus en separat sektion med film, hvor han tegnede talløse skitser, der aldrig kom udover storyboard-stadiet.

 

 

SNOW WHITE (1937)
Da Barks kom til Disney's i 1935 var den lange tegnefilm Snehvide og De syv Dværge på idé- og planlægningsstadiet. Han forelagde uopfordret en hel del ideer, men ingen af dem blev benyttede i det færdige produkt. Her er to eksempler: I den første rude lavede Barks en skitse, hvor dværgene mistænksomt snuser til Snehvide's mad. I den anden rude udløser Prosit ved et nys et større antal ulykker, hvilket Barks illustrerede i en lang række skitser

 

GOOD SCOUTS (1938)
Én af de klassiske tegnefilm der klarede at blive nomineret til en Oscar. Det blev dog en anden Disney-film, Ferdinand the Bull, der hjemtog trofæet

 

DONALD'S LUCKY DAY (1939)
Denne film kunne ligeså godt have heddet Donald's UNlucky Day som følge af de mange ulykker, der sker. Læg mærke til hvordan Barks understreger ulykkestemaet ved at benytte gadeskilte med nummeret 13 samt en sort kat

 

THE HOCKEY CHAMP (1939)
Ofte anvendte Barks flere figurskitser i samme rude for på den måde at tydeliggøre handlingen

 

MR. DUCK STEPS OUT (1940)
Dette er den første film, hvori Barks benyttede Andersine. Læg igen mærke til den 'animerede' rude

 

THE FIRE CHIEF (1940)
I denne berømte film introducerede Barks, hvad der kunne være stakkels Anders' motto, idet han lader ham sukke i slutscenen: You can't win. You just can't win...

 

TIMBER (1941)
Denne film har en del tilfælles med The Riveter fra året før. I begge er Anders, underhunden, oppe imod Sorteper, den rasende boss

 

OLD MACDONALD DUCK (1941)
Denne film indeholdt flere dygtigt udførte perspektivtegninger. Læg mærke til den lille stavefejl i Anders' sangtekst!

 

TROMBONE TROUBLE (1944)
Anders er atter oppe imod Sorteper i denne lidt langsommelige film. Læg mærke til Barks' vidunderlige forslag til Sorteper's måde at tale på

 

 

http://www.cbarks.dk/TEGNEFILMSDAGENE.htm   Dato 20-01-2004