Carl Barks var på mange måder en pioner indenfor sit felt. Ikke alene opfandt han utallige figurer og objekter til brug i sine historier, men han var også interesseret i at betræde ny veje med hensyn til teknikker og side-layouts. Denne side giver en kort gennemgang af geniet bag en mand, der elskede sit arbejde.
Siden koncentrerer sig udelukkende om Barks' andehistorier i perioden fra 1942 til 1966. Den indeholder således ingen henvisninger til hverken hans tidlige Barney Bjørn og Benny Æsel-historier eller de meget senere Grønspætteeventyr.

NB.: Flertallet af henvisningerne til de forskellige premierer refererer til de amerikanske førsteudgivelser, da det ikke giver megen mening at sætte danske heftenumre på oplysningerne, idet de danske udgivelser kun sjældent følger de amerikanske i kronologi.

 

 

PERSONGALLERIET
Barks brugte mange gentagne figurer fra Disney-serierne. Nogle var hans egne, mens andre var taget fra det eksisterende Disney-univers og videreudviklede af ham. Og enkelte anvendte han kun én gang. Her er alle de kendteste nævnt med deres førsteoptrædender i kronologisk orden
BARKS' FIGURER

Knahrvorn, nabo
WDCS038 - 1943

Herbert, dreng fra nabolaget
WDCS043 - 1944

Joakim von And
FC0178 - 1947

James, chauffør
FC0178 - 1947

Fætter Højben
WDCS088 - 1948

Grønspætterne
WDCS125 - 1951

Bjørnebanden
WDCS134 - 1951

Georg Gearløs
WDCS140 - 1952

Gyldne Gulda
FC0456 - 1953

Kylle, Pylle, Rylle
WDCS149 - 1953

Blåmejserne
WDCS181 - 1955

Frøken Rappesen, sekretær
U$36 - 1962

Guld-Iver Flintesten
U$15 - 1956

Lille Hjælper
U$15 - 1956

General Snif, Grønspættehund
WDCS213 - 1958

John D. Rapfeller
WDCS255 - 1961

Hexia de Trick
U$36 - 1962

Sparesen, bogholder
U$39 - 1962

ANDRE FIGURER

Anders And
FC0009 - 1942

Rip, Rap, Rup
FC0009 - 1942

Sorteper
FC0009 - 1942

Andersine And
WDCS036 - 1943

Bernhard, familiehund
WDCS043 - 1944

Mickey Mouse
FC0079 - 1945

Minnie Mouse
FC0079 - 1945

Fedtmule
FC0079 - 1945

Maren Malkeko
FC0079 - 1945

Bedstemor And
WDCS085 - 1947

Julemanden
FG1948 - 1948

Fætter Guf
WDCS132 - 1951

Tim og Bum
WDCS132 - 1951

Mik og Mak
U$13 - 1956

Dumbo
FC1010 - 1959

Bror Ræv
FC1010 - 1959

Store Stygge Ulv
FC1010 - 1959

Klara Kluk
FC1055 - 1959

 

OBJEKTGALLERIET
Barks anvendte sig af et utal af forskellige objekter (i ordets videste forstand). Mange af disse har efterladt varige minder hos os. Her er et udvalg i kronologisk orden. Det skal bemærkes, at tegningerne ikke nødvendigvis viser objekternes første fremtræden

Harefod
WDCS032 - 1943

Bil 313
WDCS044 - 1944

Husbåd
FC0108 - 1946

Pengeskab
WDCS078 - 1947

Pengetank
FC0282 - 1950

Kanon fra krigen i 1864
WDCS134 - 1951

Lykkeskilling
FC0495 - 1953

Grønspættebog
U$05 - 1954

Dyrekaldsfløjter
U$19 - 1957

 

SERIEUDGIVELSERNE
Der kan udledes en masse Premierer af Barks' historier. Her er nogle eksempler på de mere interessante og relevante, der måske kan løse tvivlsspørgsmål i en vennekreds

FC0189 - 1948

WDCS095 - 1948

DD26 - 1952

U$04 - 1954
FØRSTE FORSIDER I FORSKELLIGE SERIER

WDCS031 - 1943
FØRSTE TI-SIDERS

FC0009 - 1942

FØRSTE TEGNEDE HISTORIE

WDCS032 - 1943
FØRSTE SKREVNE/TEGNEDE HISTORIE

FC0147 - 1947
FØRSTE ÉN-SIDERS

FG1945 - 1945
FØRSTE GIVEAWAY

FG1945 - 1945
FØRSTE JULEHISTORIE

WDCS33 - 1943
FØRSTE CENSORERING
Barks blev beordret til at reducere brystmålet på den kvindelige hovedperson i badedragt

FC0291 - 1950
FØRSTE MENNESKEHISTORIE
Barks drømte om at lave en ny serie med rigtige mennesker, og han 'øvede' sig flere gange

WDCS198 - 1957
FØRSTE IDE FRA PEGGY
Barks' første datter, Peggy, leverede flere ideer og plots til sin fars historier

WDCS046 - 1944
FØRSTE VISNING AF ET (ENDNU NAVNLØST) ANDEBY

WDCS049 - 1944
FØRSTE NÆVNELSE AF ANDEBYS NAVN

WDCS138 - 1952
FØRSTE NÆVNELSE AF CORNELIUS BLISAND

 

DE TEKNISKE OPFINDELSER
Barks eksperimenterede til stadighed med sideopbygningerne i sine historier, og i mange tilfælde fik han helt ny ideer, som andre tegnere derefter også anvendte. Her er en lille samling af forskellige typer. Igen skal det bemærkes, at tegningerne ikke nødvendigvis viser opfindelsernes første fremtræden

DD26 - 1952
FØRSTE HALVSIDESTEGNING
Barks var meget stolt af sine mange halvsidestegninger, som det tog ham lang tid at komponere. På den tid gad andre tegnere ikke bruge så megen tid på sådanne krævende tegninger - men Barks gjorde!

FC0062 FROZEN GOLD - 1945
FØRSTE BRUG AF POETISKE ÅBNINGSTEGNINGER
I nogle af sine første FC-historier eksperimenterede Barks med åbningstegninger, der skulle slå tonen for den følgende historie an. Disse tegninger er rene mesterværker - næsten poetiske malerier - og det var en skam, at han stoppede med disse efter nogen tid

WDCS034 - 1943
FØRSTE BRUG AF IDENTISKE TEGNINGER OVER HVER SIDE
Øverst på hver side i de første WDCS-historier tegnede Barks en strip, der viste læseren noget af indholdet. Disse 'overskrifter' er især interessante, fordi de også repræsenterer de første rentegninger, Garé lavede i sin mands historier

WDCS031 - 1943
FØRSTE HISTORIE MED
3 RÆKKER PR. SIDE
For det meste tegnede Barks og alle andre kunstnere deres historier med 4 rækker tegninger på en side, men Barks benyttede også 3 samt - mere sjældent - 5 rækker

FC0199 - 1948
FØRSTE BRUG AF
SMÅ VIGNETTER
Barks kunne lide at placere små vignetter mellem sine tegninger uden nogen speciel grund. De havde ingen betydning for historien men tilføjede den en del atmosfære

WDCS103 - 1949
FØRSTE BRUG AF
PERSPEKTIVTEGNINGER
Barks eksperimenterede med begrebet perspektiv for at kunne give sine tegninger en form for 3D-effekt. Det blev ikke så anvendt, men repræsenterede noget helt nyt dengang

FC0199 - 1948
FØRSTE SELVPORTRÆT
Enhver tegner vil på et eller andet tidspunkt af sin karriere føle sig fristet til at lave en karikatur af sig selv, og Barks var ingen undtagelse. De forblev dog mest uopdagede af læserne, da ingen kendte ham på det tidspunkt!
  WDCS131 - 1951
FØRSTE BILLEDE-I-BILLEDE
Barks opfandt en genial løsning på et helt konkret problem, der dukkede op fra tid til anden i det ellers strenge sideformat med 2 tegninger pr. række.
Problemet var, at han sommetider behøvede en ekstra tegning for at vise handlingen ordentligt. Så Barks indsatte simpelthen et lille, rundt billede mellem de to ordinære tegninger...


WDCS081 - 1947
FØRSTE BRUG AF ELASTISKE TEGNINGER
Dengang var det ikke almindeligt, at tegnere eksperimenterede med tegningernes fastlagte format. Men Barks gjorde. Ikke for at lave noget spektakulært som sådan, men simpelthen fordi en elastisk ramme var en både simpel og logisk måde at vise en 'udvidet' tegning på. I dag er der næppe nogen, der vil løfte et øjenbryn over Barks' progressive kunst, men det var en nyskabelse dengang

VP1 - 1950
FØRSTE BRUG AF IRREGULÆRE TEGNINGER
Barks fortsatte med at eksperimentere med side-layouterne i sine historier. De regelrette firkantede rammer blev ombrudt til usædvanligt og fantasifuldt udseende rammer. Han kunne mistænkes for at gøre det bare for sjov, men en nærmere undersøgelse afslører, at hvert eneste side-layout er forskelligt, men altid med det klare formål at vise handlingen bedst muligt. Til tider ligner siderne nærmest brikker til et puslespil, men de fungerer upåklageligt

 

 

http://www.cbarks.dk/PREMIERERNE.htm   Dato 08-04-2004