Carl
Barks var på mange måder en pioner indenfor sit felt. Ikke
alene opfandt han utallige figurer og objekter til brug i sine
historier, men han var også interesseret i at betræde ny veje
med hensyn til teknikker og side-layouts. Denne side giver en
kort gennemgang af geniet bag en mand, der elskede sit arbejde.
Siden koncentrerer sig udelukkende om Barks' andehistorier i
perioden fra 1942 til 1966. Den indeholder således ingen
henvisninger til hverken hans tidlige Barney Bjørn og Benny Æsel-historier
eller de meget senere Grønspætteeventyr.
NB.: Flertallet af henvisningerne til de forskellige premierer refererer til de amerikanske førsteudgivelser, da det ikke giver megen mening at sætte danske heftenumre på oplysningerne, idet de danske udgivelser kun sjældent følger de amerikanske i kronologi.
PERSONGALLERIET | |||
Barks brugte mange gentagne figurer fra Disney-serierne. Nogle var hans egne, mens andre var taget fra det eksisterende Disney-univers og videreudviklede af ham. Og enkelte anvendte han kun én gang. Her er alle de kendteste nævnt med deres førsteoptrædender i kronologisk orden | |||
BARKS' FIGURER Knahrvorn, nabo WDCS038 - 1943 Herbert, dreng fra nabolaget Joakim von And James, chauffør Fætter Højben Grønspætterne Bjørnebanden Georg Gearløs Gyldne Gulda Kylle, Pylle,
Rylle Blåmejserne Frøken Rappesen,
sekretær Guld-Iver
Flintesten Lille Hjælper General Snif, Grønspættehund John D. Rapfeller Hexia de Trick Sparesen,
bogholder |
ANDRE
FIGURER Anders And FC0009 - 1942 Rip, Rap, Rup Sorteper Andersine And Bernhard,
familiehund Mickey Mouse Minnie Mouse Fedtmule Maren Malkeko Bedstemor And Julemanden Fætter Guf Tim og Bum Mik og Mak Dumbo Bror Ræv Store Stygge Ulv Klara Kluk |
OBJEKTGALLERIET | |||
Barks anvendte sig af et utal af forskellige objekter (i ordets videste forstand). Mange af disse har efterladt varige minder hos os. Her er et udvalg i kronologisk orden. Det skal bemærkes, at tegningerne ikke nødvendigvis viser objekternes første fremtræden | |||
![]() Harefod WDCS032 - 1943 |
![]() Bil 313 WDCS044 - 1944 |
![]() Husbåd FC0108 - 1946 |
|
![]() Pengeskab WDCS078 - 1947 |
![]() Pengetank FC0282 - 1950 |
![]() Kanon fra krigen i 1864 WDCS134 - 1951 |
|
![]() Lykkeskilling FC0495 - 1953 |
![]() Grønspættebog U$05 - 1954 |
![]() Dyrekaldsfløjter U$19 - 1957 |
SERIEUDGIVELSERNE | ||||||||||
Der kan udledes en masse Premierer af Barks' historier. Her er nogle eksempler på de mere interessante og relevante, der måske kan løse tvivlsspørgsmål i en vennekreds | ||||||||||
|
||||||||||
![]() WDCS031 - 1943 FØRSTE TI-SIDERS |
FC0009 - 1942 FØRSTE TEGNEDE HISTORIE |
![]() WDCS032 - 1943 FØRSTE SKREVNE/TEGNEDE HISTORIE |
||||||||
![]() FC0147 - 1947 FØRSTE ÉN-SIDERS |
![]() FG1945 - 1945 FØRSTE GIVEAWAY |
![]() FG1945 - 1945 FØRSTE JULEHISTORIE |
||||||||
WDCS33 - 1943 FØRSTE CENSORERING Barks blev beordret til at reducere brystmålet på den kvindelige hovedperson i badedragt |
![]() FC0291 - 1950 FØRSTE MENNESKEHISTORIE Barks drømte om at lave en ny serie med rigtige mennesker, og han 'øvede' sig flere gange |
![]() WDCS198 - 1957 FØRSTE IDE FRA PEGGY Barks' første datter, Peggy, leverede flere ideer og plots til sin fars historier |
||||||||
WDCS046 - 1944 FØRSTE VISNING AF ET (ENDNU NAVNLØST) ANDEBY |
![]() WDCS049 - 1944 FØRSTE NÆVNELSE AF ANDEBYS NAVN |
![]() WDCS138 - 1952 FØRSTE NÆVNELSE AF CORNELIUS BLISAND |
DE TEKNISKE OPFINDELSER | ||||||
Barks eksperimenterede til stadighed med sideopbygningerne i sine historier, og i mange tilfælde fik han helt ny ideer, som andre tegnere derefter også anvendte. Her er en lille samling af forskellige typer. Igen skal det bemærkes, at tegningerne ikke nødvendigvis viser opfindelsernes første fremtræden | ||||||
![]() DD26 - 1952 FØRSTE HALVSIDESTEGNING Barks var meget stolt af sine mange halvsidestegninger, som det tog ham lang tid at komponere. På den tid gad andre tegnere ikke bruge så megen tid på sådanne krævende tegninger - men Barks gjorde! |
![]() FC0062 FROZEN GOLD - 1945 FØRSTE BRUG AF POETISKE ÅBNINGSTEGNINGER I nogle af sine første FC-historier eksperimenterede Barks med åbningstegninger, der skulle slå tonen for den følgende historie an. Disse tegninger er rene mesterværker - næsten poetiske malerier - og det var en skam, at han stoppede med disse efter nogen tid |
|||||
![]() WDCS034 - 1943 FØRSTE BRUG AF IDENTISKE TEGNINGER OVER HVER SIDE Øverst på hver side i de første WDCS-historier tegnede Barks en strip, der viste læseren noget af indholdet. Disse 'overskrifter' er især interessante, fordi de også repræsenterer de første rentegninger, Garé lavede i sin mands historier |
||||||
![]() WDCS031 - 1943 FØRSTE HISTORIE MED 3 RÆKKER PR. SIDE For det meste tegnede Barks og alle andre kunstnere deres historier med 4 rækker tegninger på en side, men Barks benyttede også 3 samt - mere sjældent - 5 rækker |
![]() FC0199 - 1948 FØRSTE BRUG AF SMÅ VIGNETTER Barks kunne lide at placere små vignetter mellem sine tegninger uden nogen speciel grund. De havde ingen betydning for historien men tilføjede den en del atmosfære |
![]() WDCS103 - 1949 FØRSTE BRUG AF PERSPEKTIVTEGNINGER Barks eksperimenterede med begrebet perspektiv for at kunne give sine tegninger en form for 3D-effekt. Det blev ikke så anvendt, men repræsenterede noget helt nyt dengang |
![]() FC0199 - 1948 FØRSTE SELVPORTRÆT Enhver tegner vil på et eller andet tidspunkt af sin karriere føle sig fristet til at lave en karikatur af sig selv, og Barks var ingen undtagelse. De forblev dog mest uopdagede af læserne, da ingen kendte ham på det tidspunkt! |
|||
|
||||||
![]() WDCS081 - 1947 FØRSTE BRUG AF ELASTISKE TEGNINGER Dengang var det ikke almindeligt, at tegnere eksperimenterede med tegningernes fastlagte format. Men Barks gjorde. Ikke for at lave noget spektakulært som sådan, men simpelthen fordi en elastisk ramme var en både simpel og logisk måde at vise en 'udvidet' tegning på. I dag er der næppe nogen, der vil løfte et øjenbryn over Barks' progressive kunst, men det var en nyskabelse dengang |
VP1 - 1950 FØRSTE BRUG AF IRREGULÆRE TEGNINGER Barks fortsatte med at eksperimentere med side-layouterne i sine historier. De regelrette firkantede rammer blev ombrudt til usædvanligt og fantasifuldt udseende rammer. Han kunne mistænkes for at gøre det bare for sjov, men en nærmere undersøgelse afslører, at hvert eneste side-layout er forskelligt, men altid med det klare formål at vise handlingen bedst muligt. Til tider ligner siderne nærmest brikker til et puslespil, men de fungerer upåklageligt |
http://www.cbarks.dk/PREMIERERNE.htm | Dato 08-04-2004 |