DISNEY MALERIER

I 1971 blev Barks opfordret af en fan, der havde opsporet, hvem han var, til at lave et oliemaleri med andemotiv til en pris af 150 dollars. Som den venlige mand, han var, forespurgte Barks halvt i spøg Disneykoncernen, om han mon kunne få lov til dette (koncernen ejer ænderne), og højst forbløffende for alle - ikke mindst sig selv - opnåede han faktisk speciel tilladelse for en kortere årrække.
Herefter skete der to ting. For det første blev han næsten med ét slag kendt som den gode andetegner over hele verden, og for det andet begyndte han at producere billeder. Nu indledtes en ond cirkel, hvor han som følge af sin berømmelse hurtigt fik flere bestillinger på malerier, end han nogen sinde ville kunne overkomme, men han malede troligt videre, og priserne steg kolossalt på hans værker.
Først satte Barks sine priser op med det formål at skræmme køberne væk, så han kunne være i fred, men da det overhovedet ikke hjalp, endte han med at blive en særdeles velhavende mand. Det gjorde hans første købere også. De kunne uhæmmet udbyde deres malerier til 100.000'er af dollars, og priserne stiger stadig astronomisk.
Men Barks malede videre. Ikke på grund af pengene, for han havde hurtigt opgivet at forstå sine fanatiske fans, men fordi det morede ham. Og malerierne
er virkelig også fantastisk gode med masser af bittesmå detaljer og indforståede jokes.
Barks malede med mange forskellige teknikker. Når han lavede oliemalerier foregik det både på lærred og masonit, men derudover brillerede han med masser af vandfarve-, kul-, farvekridt- og blyantstegninger. Han var simpelthen et rent energibundt i sine pensionsår. Prøv at gå ind på de næste sider og deltag i den fascination alle andefans føler ved hans velkomponerede og farveglade værker, der alle på en eller anden måde refererer til hans tegneserier.

Malerierne kan naturligt inddeles i to hovedgrupper, idet de er malede gennem to perioder. Barks udnyttede sin første tilladelse til at male ænder i årene 1971 til 1976, og dengang malede han 122 officielle værker. Hertil kom dog et ukendt antal uofficielle og ikke-færdiggjorte.
I 1981 fik han endnu en tilladelse, der øjensynligt strakte sig til at vare resten af hans liv. Meningen var at fremstille malerier, der skulle mangfoldiggøres som litografier, således at et større publikum kunne få del i hans arbejder. Her er rækkefølgen og nummereringen desværre betydeligt mere flydende, som det kan læses på siderne.

 

 

1971   1972   1973   1974   1975   1976
                     
1980erne   1990erne
     
FORSTUDIER   DIVERSE

 

 

http://www.cbarks.dk/maleriernedisney.htm   Dato 29-04-2003