Anders
And. Alene navnet sætter os i godt humør. Hvorfor? Fordi Anders
har et godt hjerte og altid gode intentioner. Eller næsten altid.
Han nægter at lade nogen eller noget stå ham i vejen. Det er
ligegyldigt, hvor megen ydmygelse verden giver ham, så tager
Anders det - og kommer tilbage efter mere. Han er en taber, ikke
en opgiver, og han går ned kæmpende. Den hidsige Anders er en
lille mand i en stor verden, der prøver at holde ham nede. Kald
det skæbnen, kald det mangel på selvkontrol, men intet går
rigtigt for denne and; selv hans bedste intentioner går ofte
galt. Han er lige så stædig, som han er temperamentsfuld, han
vil ikke give op, selvom han står i problemer til næbbet.
Ganske som andre mennesker med et temperamentsproblem er han
blind for sine egne fejl men hurtig til at se dem hos andre. Det
er ikke fair. Alligevel kæmper Anders ufortrødent videre for at
få, hvad han fortjener i denne verden.
Kort sagt - der er lidt Anders And i os allesammen. Det er
derfor, så mange mennesker kan relatere til både hans dumheder
og kløgt.
Carl
Barks startede med at tegne Anders i FC0009 'Donald Duck
Finds Pirate Gold' (GB01 Sørøverskatten), der udkom
i oktober 1942. På den tid var Anders mest kendt fra
tegnefilmene for at være doven, irriterende og hidsig. Men Barks
indså hurtigt, at han måtte neddæmpe figuren til brug i
tegneserier, og han besluttede at give anden personlighed.
Konceptet var rigtigt, hvilket let kan ses gennem de hundredvis
af intelligente historier, Barks både skrev og tegnede i det næste
kvarte århundrede.
Barks så Anders som sin favoritfigur: Jeg
har altid opfattet mig selv som en uheldig person ligesom Anders,
der er et offer for så mange omstændigheder. Men der findes
ikke eet menneske i USA, som ikke kan sammenlignes med ham. Han
er alt, han er alle. Han laver de samme fejl, som vi alle laver.
Nogle gange er han en bandit, ofte er han en virkelig helt, og
han er altid den samme klodsede person, vi alle er, og jeg tror,
det er en af grundene til, at folk kan lide denne and.
Denne side er kun en yderst kortfattet gennemgang af Anders' liv uden det store fokus på hans mange og velkendte jobs. Disse kan nydes fra to andre sider i dette website: nogle få billedeksempler HER, og en fuld listning HER.
STARTEN |
|||
Carl
Barks opfandt ikke Anders. Figuren stammer fra en løs
skitse fra Walt Disney's egne hænder. Anders sås første
gang i Silly Symphony-tegnefilmen 'The Wise Little Hen'
bygget over en historie ved navn 'The Little Red Hen'
*). Datoen var 9. juni 1934, hvilken
siden har været officielt anerkendt som Anders' fødselsdag. I filmen spillede han sammen med en anden ny figur, Peter Pig, for hvem Disney havde store håb for fremtiden. Men i stedet gik folk amok over Anders, hvilket betød, at Peter Pig aldrig benyttedes oftere. Anders' fremtoning i de første film er mere som en gås end en and - med lang hals og langt næb. I 1938 begyndte den fantastiske tegner Al Taliaferro at arbejde med Anders i de daglige avisstriber, og to år senere optrådte han også i søndagsudgaverne. I 1994 - under Europatouren - blev Barks spurgt af en dansk journalist, hvem han selv mente, at Anders' forældre var. Barks svarede skælmsk: Han kom ud af et æg, som nogen købte i supermarkedet. Sådan... |
|||
|
UDSEENDET |
|||||||
Barks ændrede ved Anders' udseende mange gange gennem årene. De fleste af ændringerne var dog mindre. Den mest synlige var Anders' næb. Ifølge Barks varierede næbbets længde i høj grad af, hvad andre mennesker mente. Han reducerede også antallet af knapper på Anders' trøje fra 4 små til 2 store |
|||||||
|
GALLERIET |
||||||||||
Ganske som det er med os andre, så oplever Anders mange personer som gode - og mindre gode. Her er nogle af de jævnligt forekommende. Så er det op til hver enkelt at beslutte, til hvilken kategori de forskellige hører! |
||||||||||
|
HJEMMEBASEN |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Barks havde et meget afslappet forhold til Anders' hjem. I hver eneste historie tegnede han både den indendørs og den udendørs del af huset helt forskelligt til trods for, at adressen altid var den samme. Men Barks udnyttede sin kunstneriske frihed til at tegne hjemmebasen efter sine ønsker i stedet for at gøre den genkendelig fra historie til historie. Ganske som han også gjorde med Andeby... |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
VAREMÆRKET |
|
Hvis man skulle nævne bare én ting, man forbinder med Anders And, så kom man sikkert først i tanker om hans lille, røde bil med nummeret 313. Ikke så mærkeligt, da den er meget usædvanlig med sine trinde ballonhjul og bagsædet placeret i bagagerummet. Køretøjet har aldrig haft et navn, men i 1975 betegnede Barks den som 'The Rumble Seat Roadster' |
|
|
http://www.cbarks.dk/STJERNEN.htm | Dato 03-02-2004 |