1960erne
![]() 1961 |
Barks
lavede denne skitse til fan Malcolm Willits som erindring
om deres første møde i Seattle, Washington. Teksten lyder: |
![]() 1962 |
Barks tegnede dette
selvportræt i en fodnote på et brev til fan Malcolm
Willits. Baggrunden var, at Willits havde sendt ham en
'Tom & Jerry'-tegneserie med en figur ved navn Dr.
Barks, Doktor i Hundelogi. Barks afviste at have stået
model til figuren ved at sige: Hunde besvimer, når
de ser mig! Den medfølgende skitse underbyggede Hvorfor... |
![]() 1960erne |
Endnu et selvportræt |
![]() 1961 |
Fan Joe
Cowles arbejdede på tidspunktet ved en popcorn-vogn i
Californien's Disneyland, og han spurgte Barks, om dette
job kunne danne grobund for en historie. Barks så
mulighederne, og lavede AA29/1963 Pip og Pop i
Andeby. Som tak sendte han Cowles denne tegning. Teksten lyder: |
1961 |
En gruppe forretningsfolk ved Harward Business School, repræsenteret ved Michael J. Cronin, valgte Joakim von And som deres maskot, og Barks fremstillede denne tegning til ophængning i deres mødelokale. Silkebåndets tekst lyder: Fortuna Favet Fortibus, hvilket betyder Lykken hjælper de Stræbsomme. I 1983 anvendte Barks motivet i sit maleri Till Death Do Us Part |
![]() 1965 |
Skitse
lavet til magasinet 'Funnyworld' nr. 10. Teksten lyder: |
![]() Midten af 1960erne |
Barks
lavede denne tegning (læg mærke til Joakim's
hjerteformede pupiller!) til The Society of The First
Dime, der bestod af en gruppe fans ved universitetet i
Wisconsin, og lod den ledsage af følgende digt: Ah, spring! Sweet days of love! |
1965 |
Barbara Anderson (også kendt som Barbara Boatner) havde sendt Barks nogle bøger som gave. Blandt disse var J.R.R. Tolkien's eventyrroman Hobbitten. Barks kvitterede gennem at sende hende denne blyantsskitse |
1968 |
Barks lavede kun ét forudbestilt, naturalistisk maleri, Last Days at an Old School, som var bestilt af afgangsklassen ved San Jacinto High school. Man oprettede en fond og støvsugede San Jacinto området efter en passende kunstner. Adskillige interviews senere bestemte man sig for Carl Barks, der stolt kunne afsløre maleriet i oktober 1968. Han fik 300 dollars for værket - et beløb, der fik mig til at føle mig som en overbetalt Picasso, som han senere udtalte |
http://www.cbarks.dk/unikaerne1960erne.htm | Dato 17-03-2004 |