I løbet af sine 25 år som seriebladstegner må Carl Barks have brugt bjerge af papir og oceaner af tusch for at opnå de forbløffende resultater, som vi alle nu kan nyde. Denne side afslører nogle få af de forskellige materialer, der er nødvendige for at producere et serieblad, og alle de herunder nævnte ting blev generelt benyttede af Barks.
Rigtige tegnere blandt læserne må kikke forgæves efter mere simple ting såsom linealer, viskelædere, koste og lignende, men som helhed giver siden et fyldigt overblik over Barks' hjælpemidler.

 

 

Arbejdet med en tegneserie bestod af mange trin. Bortset fra de åbenlyse indledende med at få idéerne og skrive dem ned så fulgte mange trin med layouts, skitser, rentegning og tekstning. De her beskrevne materialer blev alle benyttede af Barks

 

PAPIR

Barks benyttede Strathmore 500 Series Mediumweight Bristol.
Det består af 100% bomuldsfibre, det er syrefrit, og det modstår let gentagne udviskninger og gentegninger.
Barks delte arkene på tværs og tegnede én del færdig af gangen

Mine bedste arbejder har altid været på Strathmore's medium papir. I gamle dage fik jeg altid tildelt Strathmore, og min stil var mere detaljeret og figurerne mere udtryksfulde. Men i midten af 50'erne begyndte forlaget på en sparerunde, og vi tegnere fik udleveret et lerbetrukket papir importeret fra Tyskland. Både blyant og pen sank ned i overfladen, og man kunne ikke tegne en ordentlig streg. Resultatet var strammere linjer og 'tungere' figurer

 

SKITSERING


Den færdigskrevne historie blev omdannet til skitser ved hjælp af en blyant med lyseblå skrift. Rent teknisk er den blå farve ikke synlig i den endelige produktion, så man kan bare skitse løs uden at behøve at viske ud senere


Ved førsteoptegningen af de løse blå linjer brugte Barks især blyanter af typen Dixon Ticonderoga nr. 1 Extra Soft og nr. 2 Soft

..........
Den endelige skitsering foretoges med en Scripto skrueblyant med standard-miner (.46 tommer). Den viste type pakke blev rent faktisk benyttet af Barks, men er nu forlængst udgået af produktion

 

RENTEGNING


Barks brugte altid Faber-Castell's Higgins Black Magic Waterproof Black Ink i 29 ml flasker. Tuschen flyder nemt ud uden at efterlade et gråligt skær. Den er meget sort og tørrer hurtigt, hvilket er vigtigt, for hvis den ligger i lang tid uden at tørre op, kan man let komme til at tvære den ud

Barks brugte et større udvalg af penne og pensler til rentegning, og hans materialevalg skiftede gennem tiden.
Dette er et udvalg:

...... ........
Forskellige penne samledes af pennespidser og tilhørende træskafter. Hver pen havde sit specifikke formål som for eksempel Speedball B (længst til venstre), der blev benyttet til tekstning


Én af Barks' favoritter var den amerikanske Esterbrook 356 pen med ekstra fleksibilitet

...
Barks benyttede et udvalg af pensler til specielle linjer og heldækkende, sorte flader. De foretrukne var af mærket Red Sable Watercolor fra Winsor & Newton. På trods af navnet Sable (zobel) bliver de fremstillede af mårens halehår, hvilket giver dem deres fine spids, der kan lave brede og smalle linjer alt efter tegnerens ønske.
Her er vist to eksempler - den flade nr. 2 samt den runde nr. 7

 

 

http://www.cbarks.dk/TEKNIKKEN.htm   Dato 09-01-2003