I
løbet af sine 25 år som seriebladstegner må Carl Barks have
brugt bjerge af papir og oceaner af tusch for at opnå de forbløffende
resultater, som vi alle nu kan nyde. Denne side afslører nogle få
af de forskellige materialer, der er nødvendige for at producere
et serieblad, og alle de herunder nævnte ting blev generelt
benyttede af Barks.
Rigtige tegnere blandt læserne må kikke forgæves efter mere
simple ting såsom linealer, viskelædere, koste og lignende, men
som helhed giver siden et fyldigt overblik over Barks' hjælpemidler.
Arbejdet med en tegneserie bestod af mange trin. Bortset fra de åbenlyse indledende med at få idéerne og skrive dem ned så fulgte mange trin med layouts, skitser, rentegning og tekstning. De her beskrevne materialer blev alle benyttede af Barks |
PAPIR
Barks benyttede Strathmore 500 Series Mediumweight Bristol. Mine bedste arbejder har altid været på Strathmore's medium papir. I gamle dage fik jeg altid tildelt Strathmore, og min stil var mere detaljeret og figurerne mere udtryksfulde. Men i midten af 50'erne begyndte forlaget på en sparerunde, og vi tegnere fik udleveret et lerbetrukket papir importeret fra Tyskland. Både blyant og pen sank ned i overfladen, og man kunne ikke tegne en ordentlig streg. Resultatet var strammere linjer og 'tungere' figurer |
SKITSERING
|
|
..........
|
RENTEGNING
|
Barks
brugte et større udvalg af penne og pensler til rentegning, og
hans materialevalg skiftede gennem tiden.
Dette er et udvalg:
...... ........ |
|
... |
http://www.cbarks.dk/TEKNIKKEN.htm | Dato 09-01-2003 |