Igennem sine aktive tegneserieår fra 1942 til 1966 skrev, tegnede og tuschede Carl Barks utrolige 6.715 seriesider og forsider. Skønt tallet i sig selv er overvældende nok, skal det også noteres, at han altid ydede en ekstraindsats ved at polere og efterpolere sine arbejder. Den slags var sandelig ikke gældende praksis blandt tegnere dengang!
En anden utrolig bedrift var, at Barks' arbejder blev godkendt betingelsesløst af hans forlæggere. De afvisninger, han trods alt kom ud for, var få og spredte, og halvdelen skyldtes ikke en gang censur; de skete simpelthen, fordi Western Publishing havde behov for reklameplads, hvilket bevirkede, at de fjernede enkelte ruder i enkelte af historierne.

Men nogle få gange fik Barks historier og forsider afvist af forskellige grunde. De fleste begrundelser er ikke længere kendte, men en del af arbejderne eksisterer stadigvæk.

 

 

DE AFVISTE HISTORIER

I tidsrummet, hvor Barks tegnede sine historier, blev USA oversvømmet af moralkodekser, der var beregnede til at frelse de unge læsere fra bestemte emner; ingen omtale af død, ingen overflødig vold, ingen unødvendig smerte, ingen voksenemner, ingen sex, ingen forherligelse af forbryderiske retsforkæmpere og mange andre.
Barks var altid meget omhyggelig med ikke at overskride grænserne, men i nedennævnte få tilfælde blev han stoppet af forlæggerne

I 1945 tegnede Barks en ti-siders julehistorie (senere kendt under navnet 'Silent Night') beregnet for WDCS064, i hvilken Anders And har kvaler med nabo Knahrvorn, mens han og nevøerne prøver at synge julesange.
I slutscenen bliver Anders tortureret med en elektrisk kvægstav. Forlæggeren fandt historien for voldelig, og den blev ikke publiceret, før den fremkom i CBL

CBL 'Silent Night'
I 1952 tegnede Barks en ti-sider (senere kendt som 'The Golden Apples') beregnet for WDCS144, men den blev også afvist. Den har været væk siden. Så vidt Barks selv kunne huske, var den bygget over den græske myte om Hesperidernes Æbler, og den fandt sted under en æblefestival, hvor Andersine viste sig som en skinsyg og ubehagelig furie, og disse egenskaber fik historien afvist
I 1957 tegnede Barks endnu en ti-sider (senere kendt som 'Bobsled Race'), som aldrig blev offentliggjort. Plottet cirklede omkring meget ophedede diskussioner mellem Anders og nevøerne, men det var også for skrapt for forlæggeren. Historien har været væk siden

WDCS550 'The Milkman Story'
Samme år skrinlagdes yderligere en ti-sider beregnet for WDCS215. Den blev simpelthen arkiveret som 'The Milkman Story', og den fortæller historien om Anders, der fungerer som den perfekte mælkemand, indtil han bliver ekstremt voldelig og hævngerrig overfor en meget irriterende kunde.
Historien offentliggjordes endelig i WDCS550 i 1990 efter at have været præsenteret i forskellige europæiske lande

 

DE AFVISTE FORSIDER

Når Barks skitserede sine visuelle ideer til forsider, benyttede han som regel papir af ringe kvalitet. Efter at have skriblet en rå skitse ned sendte han den enten til forlæggeren for bedømmelse, eller også blev den arkiveret som en mindre god ide. I hvert fald var Barks ikke altid omhyggelig med at datere skitserne, hvilket gør en kronologisk visning af nedenstående eksempler temmelig besværlig. Tag derfor opdelingen med et gran salt.
Vigtigt: Barks sendte ofte flere versioner af den samme forsideide til Western, der så normalt udvalgte én, som Barks tuschede. Disse versioner er ikke interessante i denne rubrik. Her præsenteres udelukkende Barks-materiale, der senere blev tuschet af andre tegnere

Skitsedato: 1949
Tuschning af: Walt Kelly
Udgivet i: WDCS111
Bemærkninger: I 1949 lavede Barks en forside beregnet for WDCS110, men den erstattedes af en anden tegnet af Kelly. Det vides ikke, hvorfor Barks' tegning blev afvist, men den var pludselig bagside til WDCS113 to måneder senere!!! For at gøre gåden endnu større blev Kelly bedt om at gentegne Barks' ide, og denne version fremkom så i WDCS111! Dog udskiftede Kelly Andersine med Anders, hvilket forekommer ret sært, idet gagget handler om kvinders curlere. Barks' udgave vises her i en meget senere udgave fra CBL tuschet og farvelagt af Bill Pearson
Skitsedato: 1950'erne
Tuschning af: Volker Reiche
Udgivet i: Dansk Jumbobog nr. 57
Bemærkninger:
Skitsedato: 1960
Tuschning af: Ulrich Schröder
Udgivet i: Hollansk Anders And 44/1992
Bemærkninger:
Skitsedato: 1960
Tuschning af: se nedenfor
Udgivet i: DELL Giant 39/1960
Bemærkninger: Siden blev malet(!) af Norm McGary. Læg mærke til Anders' ændrede øjenlåg
Skitsedato: 1961
Tuschning af: Daan Jippes
Udgivet i: Hollandsk Anders And 21/1992
Bemærkninger: Barks modtog ideen, som han så skitsede. Desværre kunne tegningen ikke fremskaffes til denne side
Skitsedato: 1961
Tuschning af: Daan Jippes
Udgivet i: U$210
Bemærkninger:
Skitsedato: Starten af 1960'erne
Tuschning af: Team Tello
Udgivet i: Dansk Anders And 18/1995
Bemærkninger: Barks tuschede senere skitsen til en ven. Den offentliggjorte version viser en rigtig tyr
Skitsedato: Starten af 1960'erne
Tuschning af:
Udgivet i: Hollandsk Alle Klassieke Verhalen 17
Bemærkninger: Desværre kunne den offentliggjorte version ikke fremskaffes til denne side
Skitsedato: Starten af 1960'erne
Tuschning af: Ulrich Schröder
Udgivet i: Hollandsk Anders And 36/1984
Bemærkninger:
Skitsedato: 1960'erne
Tuschning af: William van Horn
Udgivet i: Carl Barks Library In Color, Gyro Gearloose 6
Bemærkninger:
Skitsedato: 1970'erne
Tuschning af: Ulrich Schröder
Udgivet i: Hollandsk Anders And 13/1985
Bemærkninger:
Skitsedato: 1970'erne
Tuschning af: Michel Nadorp
Udgivet i: Hollandsk Anders And 52/1982
Bemærkninger:

 

EKSTRA

Inden han startede sin tegneseriekarriere tjente Barks til føden ved at arbejde med tegnefilm i Disney-studioerne. Dette gav ham en værdifuld ballast senere i hans professionelle liv. Her er to eksempler på Barks' berøring med tegnefilm - det ene fra 1936, det andet fra 1955


('Desert Prospectors')

I 1936 skrev Barks en 4-sidet historie, som han kaldte Desert Prospectors. Heri optrådte Mickey Mouse, Fedtmule og Anders And som guldsøgere. Men efter to år blev materialet omdøbt til Lost Prospectors med Anders And og Fætter Guf i hovedrollerne. Derefter blev projektet skrinlagt. Dog har Barks' originale koncepttegning til en filmplakat overlevet


U$10

I 1955 blev Barks spurgt af Disney's, om han var fri til at lave et manuskript til en Joakim-tegnefilm. På den tid var Joakim en stor succes i seriehefterne, og Disney's ønskede nu også at introducere ham til læserne i tegnefilmregi. Ikke alene var Barks ledig - kun 6 dage senere leverede han et fuldt færdigt 9-siders manuskript, der siden er gået tabt. Manuskriptet blev aldrig brugt, idet Disney's snart efter besluttede at koncentrere kræfterne om TV-tegnefilmshows istedet. Dog er en enkelt idé fra historien bevaret og en tegning derfra blev publiceret som forside i U$10

 

 

http://www.cbarks.dk/AFVISNINGERNE.htm   Dato 26-04-2004